14 Nisan 2006

Köy Ekmeği  

8 Yorum var


Ekmek makinası ile ekmek yapmak çok kolay ve sağlıklı. Fakat fırından alınan mis gibi kokan pamuk gibi ekmekler nedense bana çok daha lezzetli geliyor . Buyüzden sonunda bende ön maya ile hazırlanan ekmekler yapmaya karar verdim. Hadi hayırlısı bakalım :)

Fırınlardan satın aldığımız ekmeklerin hepsinin ekşi maya /SOURDOUGH ile hazırlandığını düşünürdüm . Fakat aslında bu lezzetli ekmekleri yapmak gerçekten çokda zor değil ve isteyen herkes evinde mis kokan bu harika lezzetli ekmekleri yapabilir. Mutlaka çok uzun süre ve emek harcanarak hazırlanan ekşi maya yöntemini kullanmanıza da gerek yok. Değişik bir çok ön mayalama yöntemi var. Bazı yöntemler çok daha kısa ve az emek istiyor ama hepsinin ortak özelliği mutlaka mayanın min. bir gün önceden hazırlanması.

Sünger /SPONGE : En kolay ön mayadır (starter) . Su + un + çok az maya ile karıştırılarak 8-16 saat bekletilerek hazırlanır.
Puliş / POOLISH : Su+Un+maya ile hazırlanan fransız sünger ön mayısına verilen isimdir. Sünger gibi bir gece önceden hazırlanılarak kullanılır.
Italyan BİGA : Su + un + çok az maya ile karıştırılarak enaz 24 saat bekletilerek hazırlanır.
Eski hamur / PATE FERMANTE : Önceden hazırlanmış olan ekmek hamurundan bir parça alınarak buzdolabında saklanır ve yeni ekmek hamurunda kullanılır.
Fransız Laveyn / LEVAIN : Chef den alınan bir parça maya ile su+un katılarak hazırlanır.
chef : Maya kullanılmayan sadece su ve un ile hazırlanan doğal ön mayadır. Ciddi zaman ve emek isteyen bir yöntemdir.
Ekşi Maya /SOURDOUGH: En fazla emek isteyen diğer starterdır. Su + un + çok az maya ile karıştırılarak en az 3-5 gün süre hergün beslenerek hazırlanır.


İşte ön maya ile hazırlanan ilk ekmek denemem. Üzeri hafif sert ve kalın, içi ise yumuşacık mis gibi kokan bir ekmek oldu. Eşim yedikten sonra " bu gerçek bir köy ekmeği olmuş" dedi. Sanırım bundan sonra işin kolayına kaçamayacağım ve ekmek makinasında yapılan ekmeklerde de ön maya kullanılması şart olucak :)

Malzemeler

Sünger (Sponge)

  • 1 +1/2 bardak ılık su ( cok sıcak olmamalı yoksa maya ölür)
  • 2 +1/2 tatlı kaşığı kuru maya (active dry)
  • 1 bardak Un (all purpose )
  • 1/2 bardak çavdar unu (rye)
  • 1/2 bardak kepek unu (whole wheat)

1/4 bardak ılık su ile mayayı karıştırın ve 5 dk bekletin. Maya eridikten sonra kalan su ve unu ekleyip karıştırıp plastik veya cam bir kabın içinde ağzını kapatıp serin bir yerde min 8 saat veya 1 gece bekletin. Ben akşam hazırlayıp dolaba kaldırdım. Ekmek yapılmadan 1 saat önce dolaptan çıkarın.

Hamuru için

  • 1 tatlı kaşığı kuru maya
  • 1 bardak ılık su
  • 3 - 3,5 bardak un
  • 1 bardak kepek unu
  • 1 yemek kaşığı tuz
  • sünger mayanın tamamı
  1. Mayayı 1/2 bardak ılık suda eritin. Geri kalan su ve sünger mayayı ekleyin.
  2. Unları yavaş yavaş karıştırarak ekleyin ve iyice yoğurarak yumuşak bir hamur hazırlayın. Eğer kitchenAid mixeriniz varsa hamur yoğurma ucunu kullanın.
  3. Hamuru az zeytinyağ ile yağlayın ve şeffaf folya ile kaplayıp 2 saat mayalanmaya bırakın.
  4. Kabaran hamurun havasını almak için tekrar iyice yoğurup üzerini kapatıp 2. defa mayalanması için 1-1,5 saat bekleyin.
  5. Fırını 215C (425F) derecede ısıtın ve fırının içine nemlenmesi için su püskürtün. Hamuru koyduktan sonra fırın ısısını 200C (400F) indirin ve kapağını kapatmadan tekrar su püskürtün. Ben ekmek yaparken fırının en alt rafına bir kap içerisinde sıcak su koyuyorum.
  6. 60 - 70 dk. pişirin ve fırından çıkarttıktan sonra soğumasını bekleyip servis yapın.

Afiyet olsun.

8 Yorum var: to “ Köy Ekmeği


  • 4/14/2006 10:23 ÖS  

    Alevcim ekmek cok leziz gorunuyor. Daha kaldi mi? Cayi demledim ekmegi kap gel :)
    Guess who! ;)


  • 4/16/2006 2:17 ÖS  

    Alev hanım
    Tariflerinizi İstanbul'dan ilgiyle ialiyorum.Ancak zorluk derecesi ve harcanan süre hakkında bilgilendirebilirseniz çok sevineceğim.Geçen hafta Fırında Karnıbahar tarifinizi hazırlamak için saatlerimi harcadım.
    Selam ve sevgilerle
    Saide


  • 4/16/2006 5:58 ÖS  

    Didem'cim ekmek ne yazikki kalmadi ama birdahaki sefere mutlaka :)

    Sevgili Saide
    sitemi begendigine cok sevindim. Yorumlarinin hepsini aldim cok tesekkur ederim. Bundan sonra tafirlerde zorluk derecesi ve suresi hakkinda da bilgi vermeye calisacagim.

    Alev


  • 5/02/2006 3:20 ÖÖ  

    Merhaba,
    Ben de ne zamandır evde ekşi mayalı ekmek yapmak istiyorum ama tarifte yazdığın gibi günlerce ekşi maya yapmak için de beklemek istemiyorum. Bu şekilde gerçekten göründüğü gibi lezzeti de iyiyse denemeyi düşünüyorum. Çok pratik geldi bana..
    teşekkürler..
    Evren


  • 5/10/2006 3:47 ÖÖ  

    Merhabalar,
    Sünger Sponge, Italyan Biga gibi kolay hazırlanan ön mayalarla ekmek makinesinde yapabileceğimiz ekmek tarifleriniz varmı acaba, şayet bu konuda deneyimleriniz varsa bizimle paylaşırsanız sevinirim.
    Başarılarınızın devamını dilerim.
    Sağlıcakla kalın.


  • 5/10/2006 9:34 ÖÖ  

    Merhaba Evren

    Inan gorundugunden daha lezzetli oluyor. Uzeri sert kabuk ici pamuk gibi. Ayni bildigimiz koy ekmegi lezzetinde.

    Sevgili Nurdan

    Bende bu on mayalarla ekmek yapmaya basladigimdan beri ekmek makinasinda yapilan ekmekler lezzetsiz gelmeye basladi :) Bu yuzden ekmek makinasinda da bu mayalari kullanacagim. En kisa zamanda ekmek makinasinda bir tarif yazyinlayacagim .

    Sevgilerimle


  • 3/04/2008 10:26 ÖÖ  

    Merhaba,

    bigayla oluyor mu bilmiyorum ama zannedersem (bkz. wikipedia; sourdough) ekmek makinalarinin cogunda eksi maya (ön maya) kullanmak mumkun degil. Cunku eksi mayanin mayalanma suresi market mayasindan daha uzun. Bir de eksi mayayi ilk elde ederken maya kullanmiyorsunuz. Yani chefle ayni sey aslinda. Ingilizce bilenler icin su forumu tavsiye ederim. http://www.danlepard.com/forum/


  • 10/21/2009 6:11 ÖÖ  

    POOLISH FRANSIZ MAYASI NASIL HAZIRLANIR TARIF EDERMISINIZ.COK MEMNUN KALIRDIM.TESEKKÜRLER

linkwithin

Related Posts with Thumbnails