22 Ocak 2008

Fırından yeni çıktı, sıcak sıcak köy ekleri  

3 Yorum var

Sonunda beklediğim gün geldi ve ekşi mayalı mis gibi kokan ekmeklerim fırından çıktı. Uzun zamandır ekşi maya yani herhangi bir kimyasal hazır maya kullanılmadan sadece un ve su ile elde edilen mayadan hazırlanan ekmekler yapmak istiyordum. Fakat bu mayayı elde etmek biraz sabır ve özen gerektiriyordu. Çok önce bir kere denemiştim ve maya 2 gün sonra ölmüştü. Bu sefer daha dikkatli oldum , nerdeyse bebek gibi özen gösterdim mayama ve işte sonuç. Hafif ekşi kokan yani köy fırınlarından alınanlar gibi, çok lezzetli ekmekler oldu.

Ekşi maya çok farklı şekillerde üretilebiliyor. Canlı olduğu için beslemek ve onu sağlıklı tutmak en önemli şey. Ben sadece iki çeşit un ve su kullanmayı tercih ettim. Elde ettiğim mayadan ise beyaz ekmek ve çavdar ekmekleri hazırladım. Internette "sourdough" veya "ekşi maya" diye ararsanız bu güzel mayadan elde edilen çeşit çeşit ekmekler bulabilirsiniz.


Sourdough (wild yeast de deniyor) yani ekşi maya , bir çok farklı malzemeden üretilebiliyor. Nohut, ananas, elma, üzüm gibi ürünler uygun ortamda fermante edilerek canlı bakterilerin üremesi sağlanıyor. Bu doğal maya daha sonra düzenli aralıklarla beslenerek yıllarca yaşayabiliyor. Bir çok fırının kendine özel oluşturduğu yıllardır yaşayan mayası olduğunu biliyormusunuz. Okuduğumda çok şaşırmıştım. Sourdoug ekmek aldığınızda her fırının ekmeğinin tadı bu yüzden farklı oluyor. Hatta çok gizli maya formülleri bile varmiş :)

Şimdi sıra farklı ürünlerden ekşi maya hazırlamaya geldi. Ama ilk önce mayamı kurutup, yıllarca kullanabilmek için buzluğa kaldıracağım...



3 Yorum var: to “ Fırından yeni çıktı, sıcak sıcak köy ekleri


  • 2/27/2008 4:20 ÖÖ  

    maya güzel kabarmış ama bu mayayı nasıl elde ettiğini daha doğrusu tarifini yazmamışsın yazarsan çok sevinirim sevgiler ellerine sağlık


  • 10/02/2009 4:46 ÖÖ  

    Çok güzel ekmekler, ellerinize sağlık.

    Ekşi maya konusunda bilgi almak ve yapımını aşağıda verilen linkte detaylı olarak görebilirsiniz:

    http://ekmeksanati.com/documents/ekfei_maya_yapfdmfd.html

    Burada 3 ayrı tür ekşi mayanın yapımı (akkız, karakız ve sarıkız) detaylı olarak anlatılmış ve fotoğraflanmış.


  • 10/05/2009 10:39 ÖÖ  

    Cok guzel bir site. Link biraktiginiz icin tesekkur ederim

linkwithin

Related Posts with Thumbnails